Over de cyberaanval

Gewijzigd op Wed, 17 Aug 2022 om 04:15 PM

INHOUDSTAFEL

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waarom zijn de diensten van ista nu niet beschikbaar?

ista is het slachtoffer geworden van een externe cyberaanval, waarbij een onbevoegde, kwaadwillende derde partij toegang heeft gekregen tot onze IT-systemen.

Als onmiddellijke maatregel en om schade aan onze IT-infrastructuur te helpen voorkomen, zijn alle mogelijk getroffen IT-systemen van het bedrijf offline gehaald. Als gevolg hiervan bent u tijdelijk beperkt of niet in staat om bepaalde functies en diensten te gebruiken. Onze excuses voor het ongemak dat dit u kan bezorgen. Wij vragen om uw geduld terwijl we proberen het probleem op te lossen. We hebben ook de Autoriteit Persoonsgegevens en de politie op de hoogte gehouden.


Hoe kon dit gebeuren?

Ondanks de bestaande beveiligingsmaatregelen in bedrijven neemt het aantal cyberaanvallen in Duitsland en internationaal enorm toe. Dus, ondanks uitgebreide beveiligingsmaatregelen, kan elk bedrijf het slachtoffer worden van cyberaanvallen. We betreuren het ongemak dat dit heeft veroorzaakt en grijpen deze aanval ook aan als een kans om onze bestaande beveiligingsmaatregelen opnieuw te herzien om soortgelijke aanvallen in de toekomst te voorkomen.

 

Zijn de IT-systemen van ista voldoende beschermd tegen aanvallen van hackers?

Ons bedrijf heeft uitgebreide IT-beveiligingsmaatregelen en een gevestigde procedure in dergelijke gevallen. We zullen de huidige aanval echter ook aangrijpen als een kans om onze bestaande beveiligingsmaatregelen opnieuw te herzien om soortgelijke aanvallen in de toekomst te voorkomen.


Wat is er bekend over de aanval?

ista is het slachtoffer geworden van een externe cyberaanval, waarbij een onbevoegde, kwaadwillende derde partij toegang heeft gekregen tot onze IT-systemen.

Als onmiddellijke maatregel en om schade aan onze IT-infrastructuur te helpen voorkomen, zijn alle mogelijk getroffen IT-systemen van het bedrijf offline gehaald. Als gevolg hiervan bent u tijdelijk beperkt of niet in staat om bepaalde functies en diensten te gebruiken. Onze excuses voor het ongemak dat dit u kan bezorgen. We werken hard om het probleem op te lossen en vragen om uw geduld.


Wat is er bekend over de identiteit van de aanvallers?

Wij kunnen hierover geen informatie verstrekken vanwege de lopende onderzoeken.


Wat is de beste manier om ista nu te bereiken?

Voor dringende zaken kan u onze customer service contacteren via ons contactformulier (klik hier) of zijn wij bereikbaar via ons telefoonnummer 02 523 40 60.


Wanneer is ista weer beschikbaar?

Voor dringende zaken kan u onze customer service contacteren via ons contactformulier (klik hier) of zijn wij bereikbaar via ons telefoonnummer 02 523 40 60. Het is momenteel niet mogelijk voor ons om een datum te voorspellen voor de beschikbaarheid van onze diensten, onze webportals en e-mailverkeer. Wij hopen er zo snel mogelijk weer voor u te zijn met onze gebruikelijke service en danken u voor uw begrip.


Zijn de bevoegde autoriteiten tijdig op de hoogte gebracht?

Nadat we ons bewust waren geworden van de cyberaanval, hebben we onmiddellijk de relevante autoriteiten op de hoogte gebracht en een strafklacht ingediend.


Worden mijn persoonsgegevens die ista over mij heeft opgeslagen ook beïnvloed?

Op dit moment weten we nog niet welke gegevens de aanvallers daadwerkelijk hebben verkregen of tot welke gegevens ze toegang hebben gehad. We zijn momenteel aan het analyseren welke gegevens worden beïnvloed door de cyberaanval. Alle laatste informatie over de status van het incident en antwoorden op de belangrijkste vragen vindt u hier op de website, die we updaten zodra er nieuws is.


Wat moet ik persoonlijk doen om mijn gegevens te beschermen?

Verwijder verdachte e-mails van onbekende afzenders. Open nooit links of bestandsbijlagen in dergelijke e-mails.
Zodra u weer toegang heeft tot onze systemen, wijzig dan uit voorzorg alle wachtwoorden die u gebruikt in verband met ista online services. Wijzig ook uw wachtwoorden voor andere online services, als u daar dezelfde inloggegevens hebt gebruikt. We raden u aan voor elke online service een afzonderlijk beveiligd wachtwoord te gebruiken.


Hebben de aanvallers toegang gehad tot meetgegevens? 

Onze lopende analyses, ondersteund door beproefde IT-forensische experts, hebben aangetoond dat de aanvallers geen toegang hadden tot de functies van onze meters en meettoestellen. De verbruiksregistratie blijft dan ook onbelemmerd doorgaan. Er zijn geen meetwaarden verloren gegaan en dit zal zo blijven. 


Betaal ik nog steeds voor de service, ook als deze mogelijk niet is geleverd?

Alle informatie hierover vindt u in onze Algemene Voorwaarden.


Wat gebeurt er met mijn verzoek waarmee ik sinds maandag 25.07.2022 contact heb opgenomen met ista?

Bedankt voor het indienen van uw aanvraag. Als u uw verzoek per e-mail hebt ingediend en een bericht hebt ontvangen dat dit bericht niet kon worden afgeleverd (controleer uw inbox en ook uw spam / ongewenste e-mails) willen we u vragen om uw e-mail opnieuw naar ons te sturen. Als u geen foutmelding hebt ontvangen, is het niet nodig om opnieuw contact met ons op te nemen. Zodra de storing is verholpen, ontvangt u zoals gewoonlijk een bevestiging over de ontvangst van uw verzoek. Helaas loopt dit nu enige vertraging op.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We waarderen uw moeite en we gaan proberen om het artikel te verbeteren